The NYC guide

 
Jag tycker att det är så väldigt kul, att så många av er ställer frågor, ber om tips och undrar en massor om New York. Jag har så många heta tips att dela med mig av och gör därför en NYC guide som jag hoppas att ni kommer tycka är spännande!
Det är ju faktiskt så att guldkornen ofta finns på smågator som ligger lite avsides, gömda.
 
Jag börjar med checklistan jag tycker man måste hinna med när man är i New York, turistlistan haha..
(Detta är mest för er som åker till stan för första gången)
 
 
• Att uppleva Times Square, både i dagljus och då det blivit mörkt.
 
När min syster var på besök.
The High Line. Ett gammalt tågspår i luften som idag är ombyggt till "parkkänsla" och ett promenadstråk.
 Mamma och pappa på High Line.
Central Park, behöver jag skriva mer?? I parken ryms både idrottare, parkhäng, människor på hundpromenader, skridskoåkare, fiskare vid dammarna och en massa annat mysigt utomhus häng. 
 Mamma och pappa förra våren.
Rockefeller Center/ Top Off The Rock. Världens mäktigaste utsikt enligt mig. Jag har varit uppe på 83:e våningen 3 gånger haha, får aldrig nog.
• Jag har inte någon erfarenhet av Emprie State Buildning, med folk brukar säga att det är häftigt, men snäppet sämre än Top Off The Rock... 
Brooklyn Bridge
En 2,5 år gammal bild hehe, mina första gång på BB.
Arkitekturen på Upper East side.
• Att ta en kaffe i de olika parkerna. Mina favvisparker är Bryant Park (speciellt nu när hela parken är fyllt med matmarknad och julmarknad), Union Square Park, Washington Square park där det alltid är massvis med musiker och showare som uppträder.
Flatiron Building
• Att gå på en musikal!!! Jag och C har varit och sett The Lion King och jag säger bara WOW! Jag grät minst vid 4 tillfällen under showen, på grund att det var så mäktigt. Detta är nog med på topp 3-listan jag tycker man borde göra när man är i stan. Ett tips är att boka biljetterna i tid då man både kan köpa biljetterna till ett lite bättre pris, samt att man har större chans till bra sittplatser. Jag och C satt på andra raden haha, det kändes som att vi var med i showen!!
• China Town & Little Italy. Det är som att gå från land till land. Man får inte glömma att smaka italiensk glass när man är i Little Italy.
• Alla parader som finns att titta på, eller medverka i?! Flera gånger i månaden är där parader att njuta av. Allt ifrån högtidsparader, till dansparader, till välgörenhetsparader. 
Frihetsgudinnan, Statue Of Liberty.
 
Freedome Towers/ gamla World Trade Center. Detta är väldigt känslosamt och vackert samtidigt. Även fast jag varit där minst 30 gånger, blir jag alltid lika rörd. 
 
Detta är min sammanfattning av de bästa turisttipsen i New York. Är man där en kortare tid får man prioritera men ett tips är även att kika på kartan och lägga upp en taktisk plan så man tar varje "aktivitet" i rätt ordning för att spara tid. Manhattan är ju ganska så stort om man säger så...
 

Kommentera här: