Lördagsaktiviteter

Hej på er!
Nu ligger jag nerkrupen under täcket i sängen under täcket, två filtar, bredvid min supervarma water bottle. Så himla gosigt! Och som pricken över i:et har jag precis lagat en kopp kaffe också. 
Dagen på förskolan var verkligen annorlunda. Vi har färre barn än vanligt, cirka 10-12 stycken, då kyrkbarnen inte var där idag. Vi spelade både Yatzy och memori, byggde pussel, målade naglarna och gjorde tatueringar.
Barnen gjorde även en "show" om vad de gör i kyrkan och eftersom vi fick vara med på gudstjänsten förra helgen så skrattade jag sååå mycket över hur bra barnen var på att imitera det! Barnen började med att hälsa alla välkomna, de läste en öppningsbön och sjöng en sång. Efter att alla i "publiken" fått tilldelat sig en bibel (sagoböcker från förskolan, slumpmässigt fick jag Pippi Långstrump haha), var det två flickor som tog över rodret. De läste upp en bibelberättelse (från minnet) om Moses i Egyptien då de precis som på den riktiga gudstjänsten, lät den ena flickan läsa på Xhosa och den andra översatte på engelska.
Jag älskar verkligen att flickorna i detta fallet, är så skarpa och så overkligt duktiga på engelska. De är faktiskt inte äldre än 9 år!!! Det gör mig så himla glad eftersom jag vet att det kommer gynna dem i precis hela deras liv. De kommer ha lättare att skaffa sig ett jobb, de kommer få lättare för att ta sig fram bland människor från hela vida världen och framför allt så kan jag kommunisera med dem, vilket jag definitivt ser som ett privilegie! När berättelsen om Moses var avslutat så var det dags för ytterligare en sång och tjoho vad jag blev glad, för det är faktiskt den enda sången jag kan på Xhosa!!! Barnen har tjatat på mig att jag ska lära mig Xhosa och förutom standardfraserna som hej, tack, kom hit, hur mår du och hejdå så sa jag att jag gärna ville lära mig en sång. En vanlig låt märkte jag snabbt blev för svårt för mig men en psalm blev alldeles perfekt, tack vare alla dess upprepningar hehe. Jag kan inte skryta med att jag kan hela, meeeen jag jobbar på det och på refrängerna kan jag klämma i! Nästa mission blir att försöka förstå vad jag sjunger...

Så, här kommer lite bilder från dagen, njut!
Hur smutsigt det än är på barnhemmet så kan man väl ändå lördags-matcha kläderna hehe?
Förskolans lokaler var låst och hon som hade nycklarna var out of town, så barnen visade vilken väg vi var tvungna att ta för att komma in.... Det kändes sådär att bryta sig in genom fönstret men det är tydligen så man gör här?!


Alla ville ha naglarna målade!
Till slut fick även flickorna måla mina naglar i chockrosa... Det klädde dock inte mig riktigt lika bra, då den klara färgen var vackrare till deras mörka skinn så när jag kom hem målade jag om dem i baslack... Jag är så pedantisk med att ha naglar jag trivs med! Jag lär antagligen ändå låta barnen måla om dem imorgon igen haha..

Jag måste dock berätta en märklig sak! Precis innan vi skulle åka hem från barnhemmet så såg jag hur en flicka stod i ena hörnet och skrapade av lacket från naglarna som hon bara någon timme tidigare blivit helt överlycklig för.. Jag undrade varför, så hon och några av de andra flickorna berättade att om de bar nagellack i skolan så skulle de vli slagna och få olika bestraffningar av lärarna. Detta gällde så klart pojkarna också så jag drog fram acetonet och bomullspadsen jag hade i väskan och hjälpte dem gnugga bort det igen.




När jag först berättade om att vi hade tatueringar med oss blev barnen lite rädda och frågade ifall de skulle fastna på armen för resten av deras liv.. De blev nöjdare när de fick reda på att de håller i ett par dagar beroende på hur försiktiga de är med dem! 
Jag önskar såååå att jag kunnat visa er videor här, ni hade älskat hur de bjuder på sig! På bilden är då översta prästen, första man, andra man och översättaren haha...
Lilla gosegrisen Greacy är helt fanatisk med både sin och andras tungor, hon är verkligen så himla fascinerad av dem!!!

Nu säger jag strax godnatt. Jag ska försöka somna i tid eftersom vi tidigt imorgon bitti ska åka till en marknad 20 minuter utan för East London. Cat och Ange ska rigga upp ett facepainting gig där och efter att vi hjälpt till så ska jag, Linn och Hanna utforska allt handarbete som marknaden har att bjuda på. Det ska bli superspännande och jag ser verkligen fram emot det!!!

Hörs mer imorgon!
1 Anonym:

skriven

Nu kan du snart hålla en predikan på xhosa....😜
Vilka godingar ni har där...

Kommentera här: