Morgonlistan

 



När går du upp?
På vardagar vaknar jag runt 06-07 när jag är i USA, vilket jag hellre skjutit på två timmar. På helgen däremot, brukar jag sova till cirkus 09-09.30. Jag uppskattar verkligen de extra morgontimmarna man får lov att sova!

Vad är det första du gör varje morgon?
1. Drar mig i 20-30 minuter
2. Tvättar ansiktet och kissar
3. Kollar telefonen

Hur lång tid tillbringar du i badrummet varje morgon? 
Är det en vardagsmorgon och jag går upp 07 är jag snabb som attan. Jag tvättar mig, borstar tänderna, tar parfym - tadaaa! På vardagarna sminkar jag mig sällan och tjänar säkert 20 minuter på det. Gött!

Är frukost viktig? 
Frukost är prio ett! Det är dagens bästa mål och jag ser det som en riktig mysstund. De dagarna jag åker till Pictura äter jag frukost på kontoret, men när jag äter frukost hemma kan jag första laga frukost i 30 minuter, och där efter äta frukosten i säkert en timme, minst. Älskar långa och härliga frukostar!


Vad äter du till frukost? 

Jag är en riktig periodare! Jag snöar ofta in mig på frukostar och käkar samma i några veckors tid, sen byter jag. Det kan variera mellan allt från havre- eller mannagrynsgröt med bär och mjölk, turkisk yoggi med bär granola och honung, mackor med goda pålägg, äggröra och bacon, bananpannkakor, knäckebröd eller riskakor. 
--------------------------------
Favvisen på helgen när jag har tid att laga en god frukost är en hemmagjord liten frukostbuffé!
1. Ett glas med turkisk yoghurt toppat med granola, bär och nötter + mängder med kanel och kardemumma!!! 
2. En macka från mitt hemmabakade saftiga fröbröd med philadelphia istället för smör, typ 4 ostskivor och farmors tomatmarmelad. Alternativt ruccola, skinka, keso, tomat och gurka och citronpeppar. MMMMM!
3. Brukar även sätta fram ett stort fat med frukt
4. Kaffe eller te
5. Citronvatten med några droppar äppelcidervinäger

 

 


Är du morgontrött? 

Så länge jag får sova mina 8 timmar är jag inte vidare morgontrött. Det var värre för några år sedan, då jag var konstant morgontrött.


Vad har du för alarm? 

Det vanliga, basic iPhone larmet. 


Hur ser en perfekt morgon ut?

Vaknar tidigt och känner mig utvilad. Det är helg och vi har ingen tid att passa. Rulla rupp gardinen och ser att solen skiner ute och att min kompis ekorren, som bor i träder bredvid sovrumsfönstret, käkar lite nötter. Jag och C dricker kaffe i sängen och planerar vad vi är sugna på till frukost. Medan C duschar, dukar jag upp vår lilla frukostbuffé som vi sen länge njuter av. Pricken över i:et är att man ha nyrakade ben sedan kvällen innan.


Vad är det bästa med morgonen?

Känslan av att man har hela dagen framför sig. Plus frukost så klart. Alltid frukost!


Hur går du helst klädd på morgonen? 

Får jag välja, går jag i min morgonrock och fluffiga inneskor. 

 

 

En grej med frukostar i USA är att nästan alla köper frukost med sig, "on the go". Alltså alla, även de som lever på extremt lite pengar eftersom det är så de är uppfostrade. Berättar man för en amerikan att man oftast äter frukost hemma i Sverige blir det ramaskri haha.. Man ser alla gå runt med en brun papperspåse från Dunkin' Donut med  bagel i ena handen och en kaffe i andra handen.
------------------------------------
Jag vet inte om det är orsaken, men jag upplever att frukostvaror i USA är generellt sämre än i Sverige.
Kanske är det för att mina svenska frullevanor sitter i alldeles för hårt men gud vad jag kan sakna en god hårdost som inte redan är färdigskivad, påläggsröror som skink- eller skagenröra och fullkornsbröd!!!!! FULLKORNSABRÖD!!! Det existerar ju inte här i NY haha.. 

Klart att bagels är gott, men till vardags äääälskar jag att äta fullkornsbröd, morotsbröd, fröbörd, fruktbröd osv. Här finns inte något sådant, därför brukar jag baka själv.

 

 

 Tack Sverige för att du är världens bästa frukostland 

 

Kommentera här: