Valborg

Morsning korsning!
Idag är det Valborg för er där hemma, så kul! Jag gillar Valborg, så hoppas att alla njuter lite extra idag! För mig är det dock en vanlig arbetsdag. Vi börjar inte jobba förrän 13.00 idag så jag och Linn har haft en riktigt mysig morgon! Vi vaknade vi 8.30 riktigt utvilade och som jag som var piggast gick upp och lagade bananpannkakor som efter ett hopplöst försök blev scrambled bananpannkaka haha. Det blev lika gott för det! Till, gjorde jag fruktsallad med en klick yoghurt.
Trots det ruggiga vädret försöka vi bestämt sitta ute och värma oss med vårt te/kaffe. Solen kikade fram stundvis men utan att ge någon direkt värme.. 

Vi fick lite frukostsällskap...

Värdpappan Matt satt också med oss en stund av frukosten och vi diskuterade politik i Sverige-USA-Sydafrika och jag måste bara vara ärlig och säga att Sydafrika verkligen är ett dysfunktionellt land när det kommer till politik!!!

Matt berättade, att 1/3 av befolkningen i SA är utan arbete, de lever till 100% på statliga pengar.
En annan tredjedel arbetar, men tjänar så pass lite pengar att de inte behöver skatta någonting. (Tjänar man under 70.000 Rand per år/ 40.000 Sek går man skattefri).
Detta innebär att den sista tredjedelen av befolkningen står för alla skattepengar som ska se till att landet går runt. Av självklara själ blir det därför extra många som väljer att arbeta svart eftersom att skattepengarna varken går till sjukvård, tandvård eller vägar, utan allt går för att lyfta upp resten av befolkningen som inte arbetar. De är inte arbetslösa för att de är sjuka, pensionerade eller liknande utan de är LATA och de vet att staten hjälper dem ändå. Så jäkla sorgligt!!!!!

Matt berättade en himla massa fler intressanta saker men det får jag skriva i ett annan inlägg för nu måste jag snabbt kasta i mig en toast för vi ska åka till barnhemmet om 20 minuter. 

Ha det gott!

Kommentera här: